Thursday, June 24, 2010

KATA ALUAN MANTAN PENGETUA SMKPTL



Assalamualaikum….salam sejahtera.
Kualiti pengajaran yang tinggi merupakan kunci untuk meningkatkan pencapaian sekolah. Kajian juga menunjukkan faktor utama pencapian pelajar di sekolah adalah kerana adanya “good teacher”. “



“Good teacher” yang mempunyai skill pengajaran yang tinggi, criteria profesionalisme dan mampu membina iklim bilik darjah yang konduksif diramalkan oleh ramai pengkaji mampu meningkatkan kemajuan pelajar lebih 30 peratus.Untuk itu kita sebagai pendidik perlu sanggup berubah untuk menjadi “good teacher”
Walaupun sekolah-sekolah di Malaysia diberi padang permainan yang tidak sama rata, guru-guru tidak boleh menjadikan ini sebagai satu alasan untuk tidak menjadi “good teacher “ Seorang pemaian yang professional mampu mempamirkan skillnya, kehebatannya, tekniknya dan penyesuaiannya dengan mana-mana padang.
Apa yang penting adalah sikap kita untuk mahu berubah, mencuba, mencari yang baru dan menyesuaikan dengan padang kita sendiri. Untuk memantapkan pengajaran dan pembelajaran perlu dan sanggup berubah. Prof. David Reynolds menyatakan, “good teacher” mempunyai kuasa hebat untuk meningkatkan pengajaran dan pembelajaran sebanyak tiga hingga empat kali ganda.
Kita harus sedar, guru adalah sangat berkuasa dalam meningkatkan pencapaian pelajar tidak kira apa jenis pelajar yang ia ada. Ia mampu menampakkan kemajuan walaupun sedikit ia tetap dipanggil kemajuan. Walaupun sedikit perubahan yang dapat dijanakan, ia tetap dipanggil perubahan. Berubahlah untuk kemajuan, peningkatan dan pencapaian pelajar. Jangan berpuashati dengan apa yang kita usahakan. Statisfactory teaching produces “ÖK” results- but we are not in the “OK”era, we are in the “improvement” era…and improvement involves change!
Terima Kasih

1 comment:

  1. selamat bersara buat pengetua kita....moga bahagia dan ceria selalu

    ReplyDelete

Thursday, June 24, 2010

KATA ALUAN MANTAN PENGETUA SMKPTL



Assalamualaikum….salam sejahtera.
Kualiti pengajaran yang tinggi merupakan kunci untuk meningkatkan pencapaian sekolah. Kajian juga menunjukkan faktor utama pencapian pelajar di sekolah adalah kerana adanya “good teacher”. “



“Good teacher” yang mempunyai skill pengajaran yang tinggi, criteria profesionalisme dan mampu membina iklim bilik darjah yang konduksif diramalkan oleh ramai pengkaji mampu meningkatkan kemajuan pelajar lebih 30 peratus.Untuk itu kita sebagai pendidik perlu sanggup berubah untuk menjadi “good teacher”
Walaupun sekolah-sekolah di Malaysia diberi padang permainan yang tidak sama rata, guru-guru tidak boleh menjadikan ini sebagai satu alasan untuk tidak menjadi “good teacher “ Seorang pemaian yang professional mampu mempamirkan skillnya, kehebatannya, tekniknya dan penyesuaiannya dengan mana-mana padang.
Apa yang penting adalah sikap kita untuk mahu berubah, mencuba, mencari yang baru dan menyesuaikan dengan padang kita sendiri. Untuk memantapkan pengajaran dan pembelajaran perlu dan sanggup berubah. Prof. David Reynolds menyatakan, “good teacher” mempunyai kuasa hebat untuk meningkatkan pengajaran dan pembelajaran sebanyak tiga hingga empat kali ganda.
Kita harus sedar, guru adalah sangat berkuasa dalam meningkatkan pencapaian pelajar tidak kira apa jenis pelajar yang ia ada. Ia mampu menampakkan kemajuan walaupun sedikit ia tetap dipanggil kemajuan. Walaupun sedikit perubahan yang dapat dijanakan, ia tetap dipanggil perubahan. Berubahlah untuk kemajuan, peningkatan dan pencapaian pelajar. Jangan berpuashati dengan apa yang kita usahakan. Statisfactory teaching produces “ÖK” results- but we are not in the “OK”era, we are in the “improvement” era…and improvement involves change!
Terima Kasih

1 comment:

  1. selamat bersara buat pengetua kita....moga bahagia dan ceria selalu

    ReplyDelete